Stečajni upravitelj ili obnovitelj građanske Hrvatske ?


Ovdje možete pročitati službenu biografiju Tihomira Oreškovića

Što možemo očekivati od same percepcije novog premijera ?

Njegovom nominacijom smo kao mala zemlja sigurno dobili veću vidljivost kod međunarodnih investitora, kruga u kojem je poznat i provjeren kadar. „Good will“ kod Izraela, Kanade i Amerike čije vrijednosti, školske i poslovne veze dijeli dragocjen je politički kapital. A to sigurno neće biti naodmet u svijetu u kojem međunarodne krize, od migrantske krize, krize europskih banaka, Ukrajine, terorizma, zaštite privatnosti,  klimatskih promjena i brojnih drugih izazova zahtjevaju koordinirane međunarodne odgovore. Istovremeno potpuno je čist od hrvatske politike, obavještajno-kriminalnih spletki i pretvorbe što ga čini imunim na mnoge napade.

 

Što se može očekivati od novog premijera ?

Korporativni model uprave koji se može svesti na „Malo priče (u Vladi i Saboru), brze odluke.“

Teorije da će menager tvrtke koja ima veći proračun od RH biti nečija politička marioneta mogu staviti mačku o rep. Dovoljno je razmisliti kako bi završio političar kojeg bi premijer proglasio kao sabotera i prepreku reformama čiji je cilj financijska stabilizacija Hrvatske. Političarima opće prakse ostat će samo prostor folklorne politike (ustaše i partizani, vjeronauk i građanski/zdravstveni odgoj isl.), ali sada se može očekivati marginalizacija takvih tema, političara i stranaka.

 

Možemo očekivati da će kao financijaš prvo se posvetiti financijskoj konsolidaciji proračuna i uvođenju reda. A kao preduvjet za odluke je prikupljanje argumenata, što znači da bi Državni zavod za statistiku i Državna revizija trebali biti prvi na njegovoj listi za depolitizaciju i profesionalizaciju. Možemo očekivati snažan Ured premijera, koji će koordinirati sve vladine urede, zavode i agencije koji su do sada bili autonomni i podjeljeni po stranačkim feudima, posebno DUUDI (Državni ured za upravljanje državnom imovinom) koji sam raspolaže sa 4,5 milijarde kuna godišnje.

 

Sa obzirom da je brzina donošenja reformi od kritične važnosti za osiguranje političke potpore možemo očekivati da se neće ići u veliku rekonstrukciju državne uprave i ministarstava, što bi samo stvorilo alibi za gubitak vremena, dok se ne ustroje nova ministarstva, imenuju novi čelnici uprava i odjela, što je do sada znalo trajati mjesecima. Umjesto toga, neki iz Domoljubne koalicije su već najavili da će doći do objedinjavanja pojedinih ministarstava, kao i vladinih ureda, agencija i zavoda.

 

Sasvim sigurno možemo očekivati manju vladu, vjerovatno po uzoru na vlade razvijenih zemalja. Ako usporedite Hrvatsku vladu sa 20 ministarstava, uz predsjednika i potpredsjednike sa naprimjer britanskom ili japanskom,  vidjet ćete da su vlade višestruko većih država MANJE od Hrvatske vlade !

 

Inspiriran takvim vladama ponudio bih svoje viđenje mogućeg ustroja Vlade:

 

Predsjednik Vlade i

Ministarstvo uprave i samouprave

Koordinacije
DD, EP, NS
Potpredsjednik Vlade za ekonomsku politiku (EP), pr. Fiskalnog vijeća, Gospodarsko-socijalnog vijeća i

Ministarstvo financija, regionalnoga razvoja i fondova Europske unije

EP
Potpredsjednik Vlade za nacionalnu sigurnost (NS), pr. Vijeća Obavještajne zajednice i

Ministarstvo unutarnjih poslova (obalne straže, spašavanja, vatrogastva i civilne zaštite)

NS
Potpredsjednik Vlade za društvene djelatnosti (DD) i

Ministarstvo socijalne politike, branitelja i mladih

DD
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, migracija i iseljeništva NS
Ministarstvo pravosuđa i ljudskih prava NS
Ministarstvo obrane   NS
Ministarstvo rada, zapošljavanja i mirovinskoga sustava EP
Ministarstvo gospodarstva (industrija, energija), poduzetništva i obrta EP
Ministarstvo turizma, trgovine i usluga (service industry) EP
Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture EP
Ministarstvo hrane (poljoprivrede, prehrambene industrije, lova, ribolova, šuma i voda) EP
Ministarstvo graditeljstva, stanovanja i prostornoga uređenja EP
Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, upravljanje otpadom (reciklaža, ABC) DD
Ministarstvo zdravstva i zdravstvenog turizma DD
Ministarstvo obrazovanja, znanosti i tehnologije  DD
Ministarstvo kulture, religije, medija i sporta DD

Namjere mandatara i politička spremnost koalicijskih partnera postat će jasne tek pred glasovanje o povjerenju vladi i predstavljanju njenog programa, za negdje tri tjedna. A do tada, uživajmo u blagdanima.

Ovaj unos je objavljen u Hrvatska, Parlamentarna politika i izbori, Politika i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.